خواص فیزیکی و شیمیایی اسلب مس

خواص فیزیکی و شیمیایی اسلب مس

آیا خواص فیزیکی و شیمیایی اسلب مس را می دانید؟

اسلب مس ها دارای خواص فیزیکی و شیمیایی مخصوصی هستند ک به چگالی، مقاومت الکتریکی، انعطاف پذیری، خوردگی و … خلاصه می شود. در این مقاله به توضیح مختصری درباره ی خواص فیزیکی و شیمیایی اسلب های مسی می پردازیم.

خواص فیزیکی

خواص فیزیکی خواصی است که به جنس بدنه و خواص بدنه ی فلز مس خلاصه می شود. درباره ی خواص بدنه ی فلز مس می توان به نکات زیر اشاره کرد:

  • مقاومت در برابر سایش:

اسلب مس ها کارایی فراوانی در صنعت ساخت و ساز موتور ها و ماشین آلات صنعتی دارند. چرا که از اسلب مس به این منظور که دو قطعه در درون موتور یک ماشین صنعتی با یکدیگر سایشی نداشته باشند استفاده می شود. یک اسلب مس در بین دو قطعه ی صنعتی قرار می گیرد و به این منوال عمر مفید موتور دستگاه را افزایش می دهد.

  • پذیرش سطحی خوب:

از دیگر خواص فیزیکی اسلب مس ها پذیرش سطحی خوب آنهاست. که این اجازه را به آن ها می دهد که در صنایعی که نیاز به قطعات پیچیده با دقت بالا دارند، به کار برده بشوند.

  • مقاومت در برابر حرارت:

اسلب مس ها رسانای حرارتی بسیار خوبی هستند. از دیگر ویژگی آن ها این است. به همین منظور در صنایعی که در معرض حرارت بسیار بالا قرار می گیرند، صنایعی همانند هوافضا، کاربرد های فراوانی دارند.

  • مقاومت در برابر خوردگی:

اسلب های مسی از آلیاژ مس و روی تشکیل شده اند. پس به دلیل حضور روی در درون خود مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی دارند. از همین رو در صنایعی همانند صنایع شیمیایی که نیاز به فلزی با مقاومت بالا وجود دارد، فلزی که به همین راحتی ها خورده نشود، از اسلب های مسی استفاده می کنند.

خواص شیمیایی:

خواص شیمیای اسلب های مسی هم نیز همانند خواص فیزیکی آن باعث ایجاد تفاوت هایی در اسلب های مسی شده است. که باز هم می توان از آن ها در صنایع گوناگون بسیاری استفاده های مفید حائز اهمتی برد.

(اطلاعات بیشتر: میلگرد مس و باسبار مس از دیگر انواع مس است که می توان در صنعت استفاده کرد.)

  • خواص آنتی میکروبی:

از آنجایی که اسلب های مسی دارای خواص آنتی میکروبی هستند و می توانند مانع از شیوع بسیاری از بیماری های ویروسی بشوند، می توان از اسلب های مسی در صنعت های درمانی و بیمارستانی استفاده های حائز اهمیت فراوانی برد.

  • قابلیت جوشکاری:

اسلب های مسی قابلیت جوشکاری بالایی دارند. و در ساخت قطعاتی که به روش جوشکاری ساخته و پرداخته می شود کاربرد های صنعتی بسیار فراوانی دارند.

  • خواص الکتریکی:

اسلب های مسی خواص الکتریکی بسیار زیادی دارند و از همین رو در صنعت هایی همانند صنعت های نیروگاهی استفاده های فراوانی از آن ها می شود. می توان از اسلب مس ها برای ساختن قطعاتی که نیاز به عبور جریان های الکتریکی بالا دارند استفاده نمود.

  • خواص ضد باکتریایی:

در مورد خواص ضد باکتریایی و دلیل استفاده از آن در صنایع پزشکی مقاله ای جدا گانه نگارش شده است. که می توانید در آن به صورت بسیار مفصل به نقش اسلب مس ها در صنایع پزشکی و درمانی پی ببرید. اسلب مس ها دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی خوبی هستند که به همین منظور از آن ها در تولید ماشین آلات نگهداری مواد غذایی هم استفاده می شود.

  • مقاومت در برابر اکسیداسیون:

اسلب مس ها به دلیل حضور روی در ترکیب خود دارای مقاومت بسیار قابل توجهی هستند و به همین جهت در برابر اکسیداسیون توانایی مقابله ی زیادی دارند. بنابر این خاصیت شیمیایی اسلب مس می توان از آن ها در صنایعی که در معرض آب و رطوبت هوا قرار دارند استفاده های فراوانی برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *