کاربرد اسلب مس در صنعت پزشکی

کاربرد اسلب مس در صنعت پزشکی

آیا از کاربرد اسلب مس در صنعت پزشکی خبر دارید؟

از آنجایی که مس باعث ایجاد التهاب و حساسیت نمی شود برای ساخت و ساز بسیاری از ابزار های پزشکی استفاده می شود. ابزار هایی همانند ابزار های جراحی و یا ابزار هایی همانند امپلنت های پزشکی. و یا لوله های قلبی از اسلب های مسی استفاده می شود. که در ادامه به توضیح مختصری درباره ی هر یک از این کاربرد ها می پردازیم.

کاربرد اسلب مس در صنعت پزشکی

  • کاربرد اسلب مس در تولید لوازم پزشکی:

لوازم هایی همانند آبسردکن ها، پروتز های بینی، دستگاه های تنفسی که از تولیدات لوازم پزشکی هستند از اسلب مس ها در ساختار خود استفاده می کنند. این لوازم ها به دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی خاصی که در درون اسلب مس موجود است، در درمان بیماری ها سرعت عمل بیشتری ایجاد می کنند.

  • تولید لوله های قلبی با اسلب مس:

اسلب مس به عنوان موادی برای ساختن لوله های قلب مورد استفاده قرار می گیرد. لوله هایی که از اسلب مس های بسیار نازک و ظریف ساخته می شوند برای تعمیر و جایگزینی قطعات قلب، مورد استفاده قرار می گیرند. و در درمان بیماری های قلبی بسیار موثر هستند.

  • اسلب مسو ساخت لوله های آزمایشگاهی:

از اسلب مس ها برای تولید و ساخت و ساز ابزار های آزمایشگاهی استفاده  می شود. مانند، کاسه های نمونه برداری، میکروپلیت ها، پروب های تست و … استفاده می شود. لوازم آزمایشگاهی مسی به دلیل دارای خواص فیزیکی و شیمیایی خاص خودشان هستند که در تحقیقات بهتر و موثر تر آزمایشگاهی نوعی کیفیت بهتر ایجاد می کنند.

>> میلگرد مس ، باسبار مس 

  • امپلنت های پزشکی با اسلب مس:

برای پروتز های مفصلی و ساخت دندان های مصنوعی و … از اسلب مس ها استفاده می شود. از کارایی های مهم اسلب مس ها استفاده از اسلب مس ها برای ساخت و پردازش امپلنت های پزشکی بود. مس در برابر خوردگی و خرابی های مکانیکی مقاومت بسیار زیادی دارد. به همین سبب ایده آل ترین عنصر برای استفاده از آن در ساخت و ساز امپلنت های پزشکی است.

  • کاربرد اسلب مس در تولید ابزار های جراحی:

اسلب مس ها بهترین متریال برای تولید سوزن ها، پرایب ها، کلیپ ها و دیگر ابزار های جراحی لازم برای پزشکان می باشند. اسلب مس خاصیت ضد عفونی بودن دارد و همچنین ضد باکتریال است. به همین منظور در جراحی و ساخت و ساز ابزار های جراحی بسیار از اسلب های مسی استفاده می شود.

نتیجه گیری

به صورت کلی می توان گفت که اسلب مس در تولید بسیاری از محصولات صنعتی نقش بزرگی را ایفا کرده است. تقریبا می شود گفت که نزدیک به پنجاه درصد فلز مس استخراج شده از معادن سنگ معدن مس به صورت شمش های مسی در می آید. و بعد به صورت اسلب های مسی در آمده و برای تولید محصولات صنعتی گوناگون همانند محصولات صنعت جراحی و یا محصولات صنعت مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. در صنعت پزشکی لوله های آزمایشگاهی، لوله های قلب و لوازم پزشکی متنوع با استفاده از اسلب های مسی تولید می شوند. یکی از مواد مورد اعتماد در صنعت پزشکی فلز مس است چرا که خواص بسیار مفیدی نظیر ضد باکتریایی و ضدعفونتی دارد.

مطالع بیشتر>>  کاربرد اسلب مس در صنعت جواهر آلات و زینت آلات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *