کاربرد باسبار مس در حمل و نقل

کاربرد باسبار مس در حمل و نقل

کاربرد باسبار مس در حمل و نقل

فلز مس که تقریباً ۱۰ هزار سال از کشف آن توسط انسان می‌ گذرد، جزء  فلزات پرکاربرد و با ویژگی‌های منحصر به فرد می‌باشد. مس با توجه به اینکه یک رسانه فوق العاده می‌باشد در صنایع الکترونیکی جزء مهمترین فلزات به حساب می‌آید و از آن برای ساخت تجهیزات ارتباط از راه دور و لوازم الکترونیکی استفاده می‌شود. یکی  از محصولاتی که با مس تولید می‌شود باسبار یا شینه می باشد. این محصول که به شکل شمش تولید میشود بیشتر در تابلو های برق صنعتی استفاده میشود.  البته این تنها کاربرد مس نمی‌باشد و این فلز در حمل و نقل نیز کاربرد فراوانی دارد. اما اینکه:

باسبار یا شینه چیست؟

انواع آن کدامند؟

و چه کاربردی دارد؟

سوالاتی می‌باشند که ما در این مقاله تحت عنوان کاربرد باسبار مس در حمل و نقل قصد داریم تا به آنها پاسخ دهیم.

باسبار یا شینه چیست؟

در این قسمت از مقاله و قبل از اینکه به بررسی کاربرد باسبار مس در حمل و نقل بپردازیم ابتدا نیاز است که شما بدانید باسبار یا شینه چیست؟ باسبار یا شینه یک قطعه مسی یا آلومینیومی‌ به شکل  شمش در سیستم‌های برقی می‌باشد که به منظور انتقال برق جایگزین کابل و سیم در تابلوهای برق می‌شود. این موضوع به صورت صد در صد نیست اما در اکثر موارد جنس باسبار یا شینه از مس می‌باشد. این قطعه در شکل‌های مکعبی و مستطیلی تولید می‌شود. در شکل معمول، ظرفیت جریانی که به واسطه شینه‌ها پشتیبانی می‌شود باید از جریان نامی کلید تغذیه تجهیزات، بیشتر باشد. شینه یا باسبار یک قطعه است که مسئولیت جمع آوری و توزیع انرژی را در تابلوی برق بر عهده دارد. از این قطعه در مواقعی که به انتقال جریان زیاد نیاز است استفاده می‌شود. به منظور جلوگیری از مشکلاتی مانند برق گرفتگی، باسبار را با عایق‌های پلاستیکی می‌پوشانند.

انواع باسبار مس کدامند؟

شینه و یا باسبار مس دارای انواع مختلفی می‌باشد که کاربردهای متفاوتی دارند، شما با شناخت انواع باسبار مس می‌توانید متوجه شوید که کدام باسبار مس در حمل و نقل کاربرد دارد. مهمترین انواع باسبار یا شینه مس عبارتند از:

1- شینه ارت و نول

این باسبار مس به منظور متصل کردن هادی‌های حفاظتی به کار می‌رود. در واقع این شینه یک ترمینال می‌باشد که هادی های اتصال زمین عملیات و همبندی را نصب می‌کند. این نوع از شینه در سیستم‌های ایمنی و البته حفاظتی الکتریکی بسیار مهم می‌باشند.

2_ باسبار فاز

یکی دیگر از انواع باسبارها، باسبار نوع فاز می‌باشد، که معمولاً ظرفیت الکتریکی آن به هیچ عنوان نباید از ۱۵۰ درصد شدت جریان نامی کلید اصلی که منبع اصلی تغذیه تابلو می‌باشد کمتر شود. از این نوع باسبار یا شینه به منظور توضیح جریان‌های فاز در سیستم‌های الکتریکی استفاده می‌شود.

3_ باسبار با مقطع مستطیلی

باسبار با مقطع مستطیلی را یکی دیگر از انواع باسبار می‌دانند که جنس آن از مس می‌باشد. از این نوع باسبار در تاسیسات داخلی استفاده می‌شود، البته به دلیل شکل زیبا و کاربردی بودن از آن در تجهیزات الکتریکی نیز استفاده می‌شود.

4_ باسبار هدایت جریان

یکی دیگر از انواع باسبار نوع هدایت جریان می‌ باشد. این نوع باسبار که به آن شینه لک نیز گفته می‌شود به منظور اتصال سر فازها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این باسبار با توجه به توانایی هدایت جریان بالایی که دارد بیشتر در ایستگاه‌های تولید برق استفاده می‌شود.

5_ باسبار لوله ای

باسبار یا شینه لوله‌ای یکی دیگر از باسبارها می‌باشد که برای جریان‌های نامی که بیشتر از ۳۰۰۰ آمپر قدرت دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع از باسبارهای میله ای به وسیله لوله‌های مخصوص برای هدایت جریان‌های بزرگ به کار می‌روند.

» مطالعه بیشتر: میلگرد مس چیست و چه کاربردهایی دارد ؟

مزایای باسبار مس

در این قسمت از مقاله و قبل از اینکه به موضوع اصلی این مقاله یعنی کاربرد باسبار مس در حمل و نقل بپردازیم ابتدا نیاز است که مزایای این قطعات شگفت انگیز را برای شما بیان کنیم. از مهمترین مزایایی که باعث شده است اکثر شرکت‌ها برای تولید محصولات خود از باسبار مسی استفاده کنند می‌ توان به:

  • راندمان تولید بالا:

تعداد باسبارهای مسی، شمش‌ها، فواصل بین آنها، اتصالات و غیره در راستای بیشترین راندمان خروجی تولید کاتد مسی طراحی  شده و همین موضوع باعث انتخاب این محصول توسط اکثر شرکت‌ها شده است.

  • هدایت الکتریکی بالا:

با توجه به فلز مسی که در باسبارهای مسی به کار رفته، این قطعات بالاترین درصد خلوص و در نتیجه بالاترین میزان هدایت الکتریکی را دارا می‌باشند.

  • طول عمر بالا:

یکی دیگر از مزیت‌های باسبارهای مسی که باعث شده است اکثر شرکت‌ها این نوع از باسبار را به مشابه آلومینیومی ترجیح دهند عمر بالای این قطعات می‌باشد. در صورت استفاده از این قطعات به هیچ عنوان نیاز به تعویض آنها نمی‌باشد.

  • طراحی زیبا:

زیبایی باسبارهای مسی باعث شده است که بیشتر از این قطعات در وسایل الکتریکی استفاده شود. این نوع از باسبار علاوه بر در نظر گرفتن معیارهایی برای راندمان بالا، کیفیت ساخت به برش و سوراخکاری آنها نیز توجه شده  و همین موضوع باعث زیبایی این قطعات شده است.

کاربرد باسبار مس در حمل و نقل

در قسمت ها قبلی این مقاله به کاربرد های گوناگون باسبار مس اشاره کردیم. اکنون به کاربرد این قطعه در حمل و نقل خواهیم پرداخت. برای ساخت اجزای اصلی اتومبیل‌ها،هواپیماها، قطارها و قایق‌ها از باسبار مس استفاده می‌شود. دلیل این امر خاصیت الکتریکی و حرارتی مس می‌باشد. اگر کمی به گذشته برگردیم در سال ۱۹۷۰ و در صنعت اتومبیل سازی اقدام به ساخت رادیاتورهای مسی و برنجی می‌ کردند.

امروزه برای ساخت قطعات الکترونیکی مانند سیستم‌های ناوبری آنبرد، سیستم‌های ترمز ضد قفل و صندلی‌های حرارتی از باسبار مس استفاده می‌شود. البته این موارد تنها بخشی از کاربرد باسبار مس در حمل و نقل می‌باشد.

جالب است که بدانید در ساخت  اتومبیل‌های الکتریکی به شکل میانگین ۲۵ کیلو مس به کار می‌رود.در اتومبیل های الکتریکی هیبریدی حدودا 40 کلیوگرم مس استفاده می شود. به همین ترتیب در خودروهای الکتریکی هیبریدی 2 شاخه حدود 60 کیلوگرم ، در اتومبیل های باتری دار 83 گیلوگرم مس استفاده می شود.

تقاضای مس در صنعت اتوبوس و اتوبوس های برقی امروزه به شدت افزایش یافته، تقاضای می در سال 2017 حدودا 185 هزار تن بوده که این رقم در سال 2027 به 1.74 میلیون تن افزایش یافته است.

اتوبوس های الکتریکی هیبریدی 89 کیلوگرم و در اتوبوس های الکتریکی که مصرف آنها با برق است با توجه به نوع باتری بین 224 الی 369 کیلوگرم مصرف مس وجود دارد.

صنایع هوافضا تقریباً ۲ درصد از وزن یک هواپیمای مسافربری را مس تشکیل می‌دهد.

قطارهای پرسرعت  در حمل و نقل ریلی  حداکثر ۱۰ مگاتن مس در هر کیلومتر استفاده می‌کنند.

در کشتی و قایق ها به دلیل مقاومت زیاد و حداقل سایش از مس استفاده می شود.

جمع بندی

ما در این مقاله تحت عنوان کاربرد باسبار مس در حمل و نقل به برسی این موضوع پرداختیم و امیدواریم که شما با مطالعه این مقاله اطلاعات کافی در این زمینه به دست آورده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *